Vecka 32(31+2)

Barnet

De sparkar du känt tidigare är nu mer som knuffar eftersom barnet börjar bli för stort för att röra sig fritt i fostervätskan. Barnets lungor förbereder sig inför den riktiga andningen. Kroppens viktiga organ och nervsystem fininställs. Underhudsfettet som det varit magert med tidigare har nu vuxit till och barnet ökar snabbt i vikt. Nu utvecklar barnet förmågan att svettas.

Vikt 2 kg.

Mamma

Magen tar mycket plats och dina lungor, urinblåsa och magsäck har det trångt därinne. Det är inte ovanligt att man drabbas av trög mage eller förstoppning under senare delen av graviditeten. Orsakerna kan vara flera, bland annat hormonet progesteron som hämmar tarmrörelserna, att man inte kan röra sig lika mycket som vanligt eller att livmodern trycker på tarmarna En annan bidragande orsak till trög mage är järntabletter som många tar under sin graviditet. Drick mycket, ät fibrer och rör på dig så mycket du orkar.

Kroppen börjar förbereda sig för förlossning och du kan känna lättare förvärkar som mensvärk ungefär. Det kan också läcka mjölk ur brösten. Har du anmält dig till en förlossningskurs?

Källa: Vårdguiden

Egna tankar: Det märks att det börjar bli trång för lilleman i magen, nu buffar han mer än sparkar men ibland lyckas han få in riktigt hårda sparkar. Jag känner mig laddad inför förlossningen och hoppas att resterande veckor kommer gå fort. Jag och T ska börja med profylax(Träna-hemma-DVD) den här veckan och det ska bli kul. Snart ska vi även få se förlossningsfilm och prata mer med Marita och det ska bli skoj. Jag har även börjat känna lite förvärkar men än så länge har det inte blivit så mycket.

 

 


Kommentarer
» Alexandra

Jepp jag anmälde mig till vattengympan så de skulle ringa mig så får vi se om jag får plats i gruppen. :)

Åh riktigt bra pris ju. :)

Vi ska inte flytta förens i mars, det är bara jag som är lite ivrig å shoppar inredning redan! :P Men i mars ska vi flytta till strand. :)

2009-10-12 19:59:48
URL: http://alexzandrah.blogg.se/
» Alexandra

Ja det hoppas såklart jag me :) Idag har de inte ringt iaf :/ Hoppas de ringer imorgon. Ja idag har jag vart iväg och shoppat ännu mer inredning! :P Men är man på ikea så är det svårt att låta bli. :P

Allt bra med dig?

2009-10-13 15:34:17
URL: http://alexzandrah.blogg.se/
» soppe

Tack! Och grattis själv :)

2009-10-15 08:37:18
URL: http://sbergdahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback